طرز تهیه کیک پرتقالی طبیعی و خوشمزه

به گزارش مجله سرگرمی، کیک پرتقالی یکی از دسرهای محبوب و کلاسیک است که با ترکیب طبیعی پرتقال، کره، تخم مرغ و آرد به طور ساده اما بسیار خوشمزه تهیه می شود. این دستور پخت نه تنها مراحل آماده سازی و پخت کیک را به تفصیل توضیح می دهد، بلکه نکات مهمی در مورد انتخاب و استفاده صحیح از هر یک از مواد اولیه نیز ارائه می کند تا مطمئن شویم کیک نهایی بافتی سبک، مرطوب و با طعمی فوق العاده داشته باشد.

طرز تهیه کیک پرتقالی طبیعی و خوشمزه

برای مطالعه بیشتر با canadaro.ir: سیستم مدیریت محتوای خبری همراه باشد.

کیک پرتقالی از قدیم محبوب و شناخته شده بود، اما امروزه بیشتر سر زبان ها افتاده است. شاید برای اینکه طبیعت، مواد ارگانیک و طعم های طبیعی بیشتر اهمیت پیدا نموده اند و جا پای اسانس ها و طعم های مصنوعی گذاشته اند. طعم قوی و غنی پرتقال، عطر بی نظیر آن و رنگ زیبایش با هر تکه ای که به دهان می گذارید شما را غرق شادی و خاطره می نماید.

می خواهیم یکی از رسپی های پرطرفدار و امتحان شده آن را با شما در میان بگذاریم. این رسپی در واقع ترکیب کیک اسفنجی با آب پرتقال طبیعی و رنده پوست پرتقال است و بسیار ساده است. کافی است که به فرمول آن پایبند باشید و به نکته ها دقت کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

رسپی کمی طولانی است اما در واقع یک کلاس شیرینی پزی است. تمام نکاتی که برای کیک پختن ضروری است در آن آمده است. پس حتی اگر نمی خواهید کیک پرتقالی بپزید، آن را تا سرانجام مطالعه کنید تا حرفه ای تر شوید.

مواد لازم برای تهیه کیک پرتقالی

  • کره خرید آنلاین 300 گرم
  • شکر 240 گرم
  • تخم مرغ 300 گرم (شش عدد بزرگ)
  • پوست پرتقال رنده شده یک عدد پرتقال
  • آب پرتقال شش و نیم قاشق غذاخوری(95 میلی لیتر)
  • خلال بادام دو قاشق غذاخوری(25 گرم)
  • آرد سه و یک پنجم پیمانه(300 گرم)
  • نمک نصف قاشق چای خوری(سه گرم)
  • بیکینگ پودر یک و نیم قاشق چای خوری(شش گرم)
  • چیپس شکلات به مقدار لازم

طرز تهیه کیک پرتقالی

نکاتی در رابطه با مواد اولیه

مرحله اول

کره را به قطعات درشت خرد کنید و داخل یک کاسه بزرگ مناسبِ هم زدن بریزید تا نرم گردد. به محض اینکه کره نرم شد، شکر را اضافه کنید و با همزن برقی آغاز به هم زدن کنید. هم زدن باید تا زمانی ادامه پیدا کند که بافت مخلوط سبک، کرِمی، لطیف و مانند بستنی آب شده باشد. از این مرحله به بعد اگر مخلوط را بیشتر هم بزنید، ظاهر آن تغییر نمی نماید. مدت زمان این مرحله بستگی به قدرت و سرعت همزن و شکل آن دارد.

مرحله دوم

اگر همزن شما قوی است تمام تخم مرغ ها را در یک مرحله اضافه کنید و با سرعت زیاد هم زدن را ادامه دهید. در غیر این صورت تخم مرغ ها را در دو یا سه مرحله اضافه کنید و تا جایی هم بزنید که اثری از تخم مرغ در مخلوط دیده نگردد.

مرحله سوم

آب پرتقال را اضافه کنید و به هم زدن ادامه بدهید تا مخلوط کاملا یکدست گردد. این مرحله احتمالا بین سه الی چهار دقیقه زمان می برد. در نهایت می توانید برای اطمینان مخلوط نهایی را چهار یا پنج دقیقه بیشتر هم بزنید. این کار آسیبی به بافت کیک وارد نمی نماید.

مرحله چهارم

در این مرحله مخلوط کمی شل است اما با اضافه کردن آرد، غلیظ تر می گردد. بعد از اضافه کردن آرد، مواد را با درجه کمِ همزن برقی بزنید. بلافاصله وقتی تمام آرد با خمیر ترکیب شد، هم زدن را متوقف کنید و گرنه کیک بافت لاستیکی پیدا می نماید. این مرحله یک الی دو دقیقه طول می کشد.

مرحله پنجم

بیکینگ پودر و نمک را اضافه کنید و به آرامی مخلوط کنید.

در آخر دو سوم از خلال بادام و رنده پوست پرتقال را اضافه کنید و آرام به مدت یک دقیقه هم بزنید. اصلا لازم نیست این مواد، کاملا با خمیر مخلوط شوند.

مرحله ششم

داخل یک قالب 20*20 مربعی شکل، کاغذ روغنی بیاندازید و مواد را داخل آن بریزید و روی آن را با قاشق یا لیسک صاف کنید و بقیه بادام را روی خمیر بپاشید. سپس قالب را داخل فر با درجه حرارت 175 درجه سانتی گراد قرار دهید تا به مدت شصت دقیقه بپزد. برای در آوردن کیک از قالب بهتر است اجازه دهید به مدت پنج الی ده دقیقه در دمای اتاق بماند.

احتمالا برای شما پیش آمده که رسپی خاصی را از دوستتان یا اینترنت بگیرید و نتیجه بسیار با انتظار شما متفاوت باشد. در آشپزی، به خصوص شیرینی پزی دقت به نکات جزئی تاثیر به سزایی روی نتیجه نهایی می گذارد. پس لطفا در هنگام آماده کردن مواد لازم برای کیک پرتقالی به نکات زیر توجه کنید.

کره

قدم اول برای تهیه کیک پرتقالی این است که کمی زودتر کره را از یخچال دربیاورید و داخل یک کاسه قرار دهید زیرا مدتی طول می کشد تا کره نرم گردد و تنها با یاری کره نرم شده می توان یک باتر کریم بی نقص آماده کرد. برای این که کره زودتر آب گردد می توانید آن را به قطعات کوچک خرد کنید اما اگر زمان کافی دارید کره خرد نشده نیز تا زمانی که سایر مواد اولیه را آماده می کنید به آسانی نرم می گردد. اگر در مناطق گرمسیری زندگی می کنید و دمای اتاق حدود 30 درجه سانتی گراد است، مدت زمان نیم ساعت برای آب شدن کره کافی است. اما در فصل ها یا مناطق سرد، آب شدن کره بیشتر طول می کشد.

بر اساس تجربه بهترین باترکریم از ترکیب کره نرم شده با شکر آماده می گردد زیرا میزان هوای بیشتری میان مخلوط کره و شکر قرار می گیر که در نهایت بافت سبکی در کیک پرتقالی ایجاد می نماید. همچنین هوایی که داخل خمیر گیر نموده، در فر آغاز به منبسط شدن می نماید و باعث می گردد کیک بهتر پف کند.

شکر

پودر شکر یا شکرِ دانه ریز انتخابی ایده آل برای شیرینی پزی است زیرا این نوع شکر به راحتی داخل سایر مواد حل می گردد و یک ترکیب کرمیِ نرم و سبک به دست می آید. اما اگر از شکر معمولی استفاده می کنید بهتر است مدت زمان بیشتری آن را همراه با کره هم بزنید تا کرمی عالی و لطیف داشته باشید.

میزان شکر باید بین 80 تا 120 درصدِ میزان آرد باشد. اگر میزان شکر از این بیشتر باشد کیک نرم تر می گردد. شکر یکی از نرم نماینده های کیک است. اگر کیک های کم شیرین می پسندید بهتر است از میزان 80 درصد بهره ببرید.

تخم مرغ

در رسپی میزان تخم مرغ به گرم هم قید شده است زیرا تخم مرغ ها معمولا بر اساس سایز دسته بندی می شوند. بنابراین رسپی ای که میزان تخم مرغ را به گرم ذکر می نماید دقیق تر است. تخم مرغ ها معمولا به همراه پوسته شان 50گرم هستند. استفاده از ترازوی دیجیتالی حتی برای اندازه گیری مایعات(تا دقت یک گرم) در اشل حرفه ای بسیار رایج است. اما حتی در اشل آشپزی خانگی، استفاده از ترازوی دیجیتالی بسیار روی نتیجه نهایی کار شما تاثیر می گذارد. باور کنید که بسیاری از آشپزهای حرفه ای معتقدند که مقیاس های اندازه گیری با پیمانه و قاشق غذاخوری دقیق نیستند.

رنده پوست پرتقال

پوست پرتقال طعمی قوی و عالی دارد بنابراین حیف است که آن ها را دور بریزید. راحت تر است که ابتدا پوست پرتقال را رنده کنید و سپس آن ها را آبگیری کنید. به جای رنده پوست پرتقال می توانید ابتدا پرتقال ها را پوست بگیرید و سپس آن را به قطعات بسیار کوچک خرد کنید. بسیار مراقب باشید که تکه بزرگی از دستتان در نرود زیرا جویدن آن بسیار ناخوشایند است. دقت کنید که منظور از پوست پرتقال تنها قسمت نارنجی رنگ پوست پرتقال است. این کار بسیار زمان گیر است اما طعم کیک را بهتر می نماید.

آب پرتقال

80 گرم آب پرتقال برای پختن این کیک کافی است اما اگر از 95 گرم بهره ببرید کیک شما کمی نرم تر و مرطوب تر می گردد بدون اینکه بافت و شکل ظاهری اش آسیب ببیند. اگر آب پرتقال شما پالپ دار است، حتما پالپ ها هم باید با آب پرتقال اندازه گیری شوند.

خلال بادام

موادی که تا این جا ذکر کردیم پایه و اساس کیک پرتقالی هستند اما خلال بادام، طعم کیک را ارتقا می دهد و برای تزئین کیک هم کاربردی است. پیشنهاد می کنم 20گرم از خلال بادام را داخل خمیر بریزید و 5 گرم را روی سطح کیک بپاشید. بادام هم نشینی خوبی با این ترکیب دارد اما اگر دوست دارید می توانید پسته، کشمش یا گردو را جایگزین کنید.

چیپس شکلات

شما می توانید از چیپس شکلات آماده یا خانگی بهره ببرید. برای درست کردن چیپس شکلات خانگی کافی است شکلات تخته ای را داخل یخچال بگذارید تا کاملا سفت گردد. شکلات تخته ای را از یخچال خارج کنید و با یاری یک چاقوی بسیار تیز آن را به اسلایس های نازک برش بزنید. سپس چاقو را 90 درجه برگردانید و در جهت عکس برش بزنید تا مکعب های کوچکی تشکیل شوند. چون شکلاتِ سفت، شنماینده است زمانی که برش های بعدی را می زنید به قطعه های کوچکی خرد می گردد. چیپس شکلاتی برای تزئین کیک استفاده می گردد.

آرد

آرد بهتر است چندین بار الک گردد تا هنگام مخلوط شدن با سایر مواد گلوله گلوله نگردد. ضمناً اگر روی بسته آرد قید شده که بیکینگ پودر دارد بهتر است بیکینگ پودر را از دستور رسپی حذف کنید.

نمک

معمولا میزان استفاده از نمک یک صدم آرد است. یعنی اگر از 100 گرم آرد استفاده می کنید باید یک گرم نمک به آن اضافه کنید. حتما دقت کنید که کره شما بدون نمک باشد، در غیر این صورت کیک پرتقالی شور می گردد.

بیکینگ پودر

میزان استاندارد استفاده از بیکینگ پودر بین یک تا چهاردرصد میزان آرد است. اگر از میزان بیشتری بیکینگ پودر بهره ببرید، مردم طعم عجیب و ناخوشایندی در دهانشان احساس می نمایند. ذائقه های حساس تر حتی میزان سه درصد بیکینگ پودر را تشخیص می دهند. پس استفاده از دو درصد بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت.

اگر شکر و کره را درست با هم مخلوط کنید، کیک حتی بدون استفاده از بیکینگ پودر هم پف می نماید. برای کیک اسفنجی می توانید با خیال راحت بیکینگ پودر را حذف کنید اما در کیک پرتقالی استفاده از آب پرتقال کمی کار را سخت می نماید و بیکینگ پودر یاری می نماید مطمئن شویم که کیک به اندازه کافی پف خواهد نمود.

نکاتی در رابطه با شیرینی پزی

مناسب ترین همزن برای کیک معمولی همزن برقی (با سر ویسک)، برای پای ها لیسک و برای نان ها سرِ خمیر ساز همزن است.

اگر همزن برقی ندارید می توانید از ویسک یا هر وسیله دیگری بهره ببرید اما مدت زمان بیشتری طول میکشد که مواد خوب با هم مخلوط شوند.

  • بهتر است در ابتدای فرآیند هم زدن، سرعت همزن روی کم باشد زیرا ممکن است مواد هنوز نرم نباشند و به تیغه همزن فشار وارد گردد. به محض اینکه مواد کمی با هم مخلوط شدند سرعت همزن را روی زیاد قرار دهید تا نتیجه بهتری بگیرید.
  • پختن کیک پرتقالی ساده است اما احتیاج به هم زدن مداوم دارد. پس به سرعت مخلوط کن و شکل و بافت خمیر در هر مرحله دقت کنید تا نتیجه نهایی بی نقص باشد.
  • اگر زمانی که آرد را به مواد اضافه می کنید آن را با درجه تندِ همزن مخلوط کنید، گلوتن تشکیل می گردد و بافتِ کیک سفت می گردد. هم زدن طولانی مدت روی شکل گیری گلوتن تاثیرگذار است پس اگر خمیر نان را ده دقیقه ورز دهید به شکل یک گلوله لاستیکی در می آید.
  • برخی افراد معتقدند برای کاهشِ انعقاد گلوتن بهتر است بعد از اضافه کردن آرد به خمیر، آن را با دست ورز داد. اما واقعا درجه کمِ همزن با هم زدنِ دستی، تفاوت چندانی ندارد.
  • اگر خمیر بعد از اضافه کردن بیکینگ پودر بیشتر از یک ساعت استراحت کند، کیک به اندازه کافی پف نمی نماید.
  • دما و مدت زمان پخت در تمام رسپی ها تقریبی است و به فر شما بستگی دارد اما بعد از مدتی که با یک فر کار می کنید، قلق آن دستتان می آید. البته باید طبق دما و زمان رسپی عمل کنید اما در فواصل تعیین کیک را تست کنید. دفعه اول سخت است اما برای بار دوم راحت ترید.
  • می توانید به جای قالب مربع از قالب گرد با همین سایز بهره ببرید اما کیک شما یک پنجم ضخیم تر می گردد.
  • برای راحت تر جدا کردن کیک، می توانید از قالب کمربندی اضافه کنید.
  • کره: کره باید به خوبی نرم شود تا بتوان با آن یک بافت کرمی و لطیف ایجاد کرد. خرد کردن کره به قطعات کوچک می تواند به نرم شدن آن کمک کند.
  • شکر: استفاده از شکر پودری یا دانه ریز باعث ایجاد بافت نرم و سبک تر در کیک می شود. نسبت شکر به آرد باید 80 تا 120 درصد باشد.
  • تخم مرغ: توزین تخم مرغ ها به گرم دقیق تر از شمارش تعداد است. هر تخم مرغ معمولا 50 گرم وزن دارد.
  • پوست پرتقال: پوست پرتقال باید به صورت ریز رنده شود تا طعم و عطر آن به طور کامل در کیک پخش شود.
  • آب پرتقال: استفاده از 95 میلی لیتر آب پرتقال به جای 80 میلی لیتر، کیک را مرطوب تر می کند.
  • خلال بادام: خلال بادام علاوه بر بهبود طعم، برای تزئین کیک نیز مناسب است. می توان از گردو، پسته یا کشمش به جای آن استفاده کرد.
  • آرد: آرد باید چند بار الک شود تا هنگام مخلوط شدن گلوله گلوله نشود.
  • نمک: میزان نمک باید یک صدم میزان آرد باشد.
  • بیکینگ پودر: میزان بیکینگ پودر باید 1 تا 4 درصد میزان آرد باشد. بیش از این میزان طعم ناخوشایندی به کیک می دهد.
  • استفاده از وسایل اندازه گیری دقیق مانند ترازو و پیمانه های استاندارد برای نتیجه بهتر ضروری است.

سخن پایانی

با دقت در انتخاب و استفاده از هر یک از مواد اولیه و پیروی از مراحل دقیق پخت، می توانید یک کیک پرتقالی خوشمزه و طبیعی تهیه کنید که طعم و عطر فوق العاده ای داشته باشد. این دستور پخت با توجه به جزئیات ارائه شده، به شما کمک می کند تا به راحتی این کیک را در منزل آماده کنید.

انتشار: 29 فروردین 1403 بروزرسانی: 29 فروردین 1403 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 55845

به "طرز تهیه کیک پرتقالی طبیعی و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کیک پرتقالی طبیعی و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید