توافق 20 ساله بغداد و پکن سال جاری اجرایی می گردد

به گزارش مجله سرگرمی، محمد صالح مشاور امور اقتصادی نخست وزیر عراق، گفت که توافق بغداد - پکن که سال گذشته اجرای نشد، پس از تصویب قانون بودجه دولت فدرال در سال 2021، وارد فاز اجرایی خواهد شد.

توافق 20 ساله بغداد و پکن سال جاری اجرایی می گردد

به گزارش فارس به نقل از الفرات، وی توضیح داد: همان طور که همه می دانند، این توافق نامه بیست ساله است و در 23 سپتامبر 2020 و در دوره نخست وزیری عادل عبدالمهدی امضا شد و پس از گذشت تقریبا یک ماه و در روز 18 اکتبر قابل اجرا شد. اما بحران مالی اجرای این توافقنامه را به تاخیر انداخت و به کم شدن اندوخته عراق در صندوق مشترک عراق و چین منجر شد.

به گفته صالح، بحران همه گیری ویروس کرونا از دیگر عوامل متوقف شدن فعالیت های مالی در چین شد علاوه بر آن مسائل دیگری که خارج از اراده دو دولت بود مانع از اجرای این توافق در سال گذشته میلادی شد.

وی تاکید نمود که در قانون بودجه 2021 عراق، تأمین اختصاصات مالی لازم برای اجرای این توافق مد نظر قرار گرفته و دو میلیارد دلار برای اجرای پروژه های مورد توافق طرفین در آن اختصاص یافته و دو میلیارد دیگر هم می تواند به عنوان وام به آن اضافه نموده گردد. همچنین مبالغ دیگری می توان به آن در قالب حمایت اعتباری چین از این توافق نامه اضافه نمود. اگر قانون بودجه و بند مربوط به تامین مالی این توافقنامه تصویب گردد، از امسال این توافقنامه اجرایی خواهد شد.

به گفته مشاور مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، این توافق نامه ضامن تضمین مبالغ مربوط به خرید روزانه 100 هزار بشکه نفت از عراق در صندوقی مشترک است تا برای اجرای پروژه های مورد توافق دو کشور خرج گردد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر، چین دومین شریک تجاری عراق است، گفت که انتظار دارد عراق در آینده نزدیک، مبلغ موجود در این صندوق را با فروش به 500 هزار بشکه افزایش دهد.

در سپتامبر 2019 یک ماه قبل از شروع اعتراضات خیابانی در عراق، عادل عبدالمهدی نخست وزیر وقت در سفری پنج روزه به چین رفت و هشت توافق نامه و یادداشت تفاهم با این کشور در زمینه های مالی، تجاری، امنیتی، عمران، ارتباطات، فرهنگ و آموزش امضا کرد. به گفته ناظران، همین چرخش بغداد به سوی شرق و فاصله دریافت از آمریکا، سبب شد که واشنگتن، بغداد را تحت فشار بی سابقه قرار دهد.

گفته می گردد مجبور شدن عبدالمهدی به استعفا نیز تاوان همین نزدیک شدن او به چین بود و دولت پس از او به نخست وزیری الکاظمی نیز برای لغو قرارداد ها با چین تحت فشار شدید است.

اجرای توافق بغداد - پکن هنوز در هاله ای از ابهام است. با آنکه دولت عراق تاکید دارد که این توافق در جریان است و متوقف نشده، اما بعضی نمایندگان از دخالت آمریکا برای متوقف کردن این توافق و عقب نشینی جزئی دولت الکاظمی از آن خبر می دهند.

ریاض المسعودی نماینده ائتلاف سائرون در مجلس عراق پیش تر فاش کرد که دولت الکاظمی به دلیل بحران مالی به وجود آمده در کشور در سایه شیوع همه گیری کرونا، مبلغ یک میلیارد دلار از صندوق مستقل تشکیل شده برای توافق با پکن خارج و این صندوق را خالی نموده است و در حال حاضر تنها 100 میلیون دلار در این صندوق وجود دارد.

دولت عراق چندی پیش از امضای توافقنامه و تفاهمنامه همکاری با مصر و اردن در زمینه های بازسازی، آموزش، زیرساخت ها و بخش بهداشت اطلاع داد امری که به اعتقاد کارشناسان، تلاشی برای یافتن جایگزین نامناسب برای توافق با پکن است.

هرچند که نخست وزیر عراق از کارنامه دولت خود دفاع می نماید و می گوید دولتش هیچ یک از توافق های امضا شده بین عراق و چین را لغو ننموده و اجرای توافق ها و تفاهم نامه ها با کشور های عربی و خارجی در گرو تصویب لایحه بودجه سال آینده است.

blogpo.ir: بلاگ پو | اینجای دنیای ما وبلاگنویس هاست

mykonos.ir: میکونوس: سفر به زیباترین شهر یونان

منبع: فرارو
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 137397

به "توافق 20 ساله بغداد و پکن سال جاری اجرایی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق 20 ساله بغداد و پکن سال جاری اجرایی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید