چرا گوشی های HTC به این حال و روز افتاده اند؟

به گزارش مجله سرگرمی، در ادامه مطالب مربوط به شرکت هایی که از شکوه گذشته خود فاصله گرفته اند، در این مطلب قصد داریم به سؤال پاسخ دهیم که چرا گوشی های HTC که زمانی شهرت و فروش زیادی داشتند، اکنون به این حال و روز افتاده اند و چه عواملی در این فرایند دخیل بوده است.

چرا گوشی های HTC به این حال و روز افتاده اند؟

HTC؛ شبحی از شکوه گذشته

HTC از جمله برندهایی است که روزبه روز اخبار کمتری در خصوص آن منتشر می گردد. احتمالاً بعضی از کاربران جوان تا حالا گوشی های این شرکت را از نزدیک ندیده اند. اما همین شرکت که حالا در چنین وضعیتی قرار گرفته است، در سال 2011 بعد از سامسونگ و اپل، سومین تولیدنماینده بزرگ گوشی های هوشمند در دنیا بود. در همان دوران، گوشی های HTC حدود 24 درصد بازار آمریکا را در اختیار داشتند. گوشی های این شرکت انتخاب اول بسیاری از هواداران اندروید بود و نسبت به قیمتی که داشتند، از ویژگی های قابل توجهی بهره می بردند.

در سال 2012، مدیرعامل HTC اعلام نمود این شرکت گوشی های ارزان قیمت نخواهد ساخت تا بتوانند شهرت برند خود را به عنوان سازنده گوشی های رده بالا حفظ نمایند. اما در واقعیت، حتی اگر این شرکت چنین رویکردی را اتخاذ می کرد، احتمالاً موفقیت چندانی به دست نمی آورد زیرا در همین بازه زمانی، شرکت های چینی اقدامات همه جانبه خود را برای فعالیت در زمینه توسعه گوشی های ارزان قیمت شروع نموده بودند. در همان دوران، مقامات ارشد HTC به همکاری با یک کشتی در حال غرق شدن روی آوردند و گفتند که این شرکت میخواهد تعداد زیادی گوشی های مبتنی بر ویندوز فون را روانه بازار کند.

در سال 2013، این شرکت گوشی پرچم دار HTC One را عرضه کرد که به پرفروش ترین گوشی این کمپانی بدل شد و این امید را ایجاد کرد که بعد از چند سال افول، بالاخره وضعیت آن بهبود می یابد. علی رغم این رکوردشکنی، آمار فروش این گوشی قابل مقایسه با آمار فروش گوشی های سامسونگ و اپل نبود. گلکسی اس 4 که رقیب اصلی HTC One به حساب می آمد، 7 برابر این گوشی فروخته شد. تمرکز این شرکت برای ساخت گوشی های رده بالا، چندان موفقیت آمیز نبود.

چرا گوشی های ال جی دیگر محبوبیت سابق را ندارند؟

متأسفانه، جانشین این گوشی یعنی HTC M8 هم فروش ضعیف تری نسبت به نسل قبلی خود داشت. یکی از مهم ترین ضعف های M8 و دیگر گوشی های HTC در این دوران، دوربین آن ها بود که نسبت به رقبا عملکرد بسیار ضعیف تری داشتند. در همین دوران، مقامات HTC اعلام نمودند که آن ها به دنبال فروش بیشتر نسبت به اپل و سامسونگ نیستند و فقط می خواهند بهترین گوشی ها را برای هواداران خود عرضه نمایند؛ اما به نظر می رسد هواداران HTC چندان پرتعداد نیستند و سود چندانی برای این شرکت به ارمغان نمی آورند. گوشی M9 هم شکست سختی خورد و این موضوع در کنار موارد دیگر، باعث شد ارزش کلی شرکت HTC به نصف برسد.

البته HTC علاوه بر سامسونگ، حالا باید با تعداد بیشتری از شرکت های سازنده گوشی های اندرویدی دست وپنجه نرم می کرد. شرکت های چینی مانند هواوی و شیائومی کار خود را با ساخت گوشی های ارزان قیمت شروع کردند و حالا با ساخت گوشی ها رده بالا، در حال دریافت سهم بازار رقبای ضعیف تر بودند.HTC که طی چند سال عملکرد قابل توجهی نداشت و به همین خاطر بسیار ضعیف شده بود، راحت ترین طعمه شرکت های جدید محسوب می شد.

عرضه گوشی های باکیفیت ولی بسیار کم هوادار

HTC همچنان به عرضه گوشی های پرچم دار باکیفیت که جدیدترین آن ها U12 پلاس است، ادامه می دهد. با این حال، این برند و گوشی های آن دیگر اهمیت چندانی برای کاربران ندارد و عرضه آن ها، توجه رسانه ها و کاربران را جلب نمی کند. این موضوع ما را به مشکل مهم دیگر HTC می رساند و آن چیزی نیست جز مدیریت و بازاریابی ضعیف. اگر یک کمپانی محصول خوبی را می سازد، این وظیفه تیم بازاریابی است که محصول موردنظر را در مرکز توجه قرار دهند و کاربران را ترغیب به خریدن آن نمایند.

HTC مانند شرکت های بسیار بزرگی مانند سامسونگ توان اختصاص بودجه های هنگفت برای بازاریابی ندارد و به همین خاطر، پرچم داران این شرکت معمولاً نمی توانند توجه کاربران را جلب نمایند و در نهایت افراد کمتری این گوشی ها را خریداری می نمایند. البته باید خاطرنشان کنیم که روینمودهای بازاریابی این شرکت هم اصلاً هوشمندانه نبوده است.

بهتر است دوباره به سال 2013 برگردیم؛ وقتی که HTC می خواست این برند را جذاب نشان دهد و به همین خاطر همکاری خود را با رابرت داونی جونیور که در آن موقع به خاطر فیلم های مرد آهنی در اوج شهرت قرار داشت، شروع کرد. این کمپانی برای این همکاری، به او 12 میلیون دلار پرداخت کرد.

اگرچه در نگاه اول چنین مبلغی بسیار زیاد است، اما باید بگوییم که HTC بودجه 1 میلیارد دلاری برای این کمپین تبلیغاتی اختصاص داده بود. فارغ از وضعیت اقتصادی شرکت، تخصیص بودجه 1 میلیارد دلاری آن هم برای مارکتینگ، بودجه هنگفتی محسوب می گردد. علی رغم این که شعار اصلی این کمپین تغییر بود، اما این کمپین تبلیغاتی هم نتوانست تغییر محسوسی در وضعیت این شرکت به وجود آورد. در این تبلیغات، تمرکز و منطق خاصی دیده نمی شد و گوشی های این شرکت هم حضور چندانی نداشتند. در نهایت این کمپین تبلیغاتی بیش از اینکه تحسین کاربران را در پی داشته باشد، با تمسخر روبرو شد و نتوانست تأثیر زیادی در بهبود وجهه این شرکت داشته باشد. البته برای اینکه فاصله HTC با رقبا را نشان دهیم، باید بگوییم که سامسونگ در همان سال حدود 10 میلیارد دلار برای بازاریابی گوشی های خود هزینه کرد.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در رابطه با این شرکت، خوش بینی بیش از حد مدیران HTC در خصوص آینده است. یکی از آن ها در سال 2013 گفت که این شرکت احتمالاً شرایط وخیم را پشت سر گذاشته و در ادامه وضعیت آن بهبود می یابد. همچنین یکی دیگر از مدیران ارشد HTC اخیراً اظهار امیدواری نموده که کمپانی مذکور در سال 2019 سودآور می گردد.در سال 2017، گوگل با پرداخت 1.1 میلیارد دلار حدود 2 هزار نفر از کارکنان بخش تحقیق و توسعه این شرکت را به خدمت گرفت و طی این سال ها، HTC بارها کارکنان بخش های مختلف را تعدیل نموده است؛ به همین خاطر ادعای موفقیت در سال 2019 را چندان نباید جدی گرفت.

شاید بهترین معیار برای آنالیز سقوط آزاد این شرکت، مقایسه قیمت سهام آن باشد. در سال 2011، ارزش هر سهم HTC به 42 دلار هم رسید اما در حال حاضر، هر سهم این شرکت با قیمت حدود 1.15 دلار معامله می گردد که 4 درصد دوران اوج این شرکت به حساب می آید.

HTC در حال حاضر حساب ویژه ای بر روی هدست واقعیت مجازی Vive باز نموده که در بین هدست های موجود در بازار، از کیفیت قابل توجهی بهره می برد. در سال 2016، این شرکت بخش Vive را جدا کرد تا وضعیت وخیم بخش موبایل، آن را تحت تأثیر قرار ندهد. با توجه به تمام این موارد، شاید 2019 آخرین سالی باشد که یک گوشی HTC جدید روانه بازار می گردد.

HTC در سال 2019: آخرین فرصت برای بقا

منبع: Phone Arena

mahsanblog.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 12893

به "چرا گوشی های HTC به این حال و روز افتاده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا گوشی های HTC به این حال و روز افتاده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید