سازندگان گوشی های هوشمند چگونه می توانند آمار فروش خود را افزایش دهند؟

به گزارش مجله سرگرمی، یکی از مهم ترین دلایل کاهش فروش گوشی های هوشمند به استفاده طولانی تر کاربران از این گجت ها برمی شود. طبق بعضی از آنالیز های انجام شده، ظاهراً کاربران به صورت میانگین هر سه سال یک بار گوشی خود را تعویض می نمایند.

سازندگان گوشی های هوشمند چگونه می توانند آمار فروش خود را افزایش دهند؟

خبرنگاران- اگر پیگیر خبرهای مربوط به گوشی های هوشمند بوده باشید احتمالاً به خبرهای مربوط به کاهش فروش جهانی گوشی ها برخورده اید. در همین زمینه باید خاطرنشان کنیم که 2018 نخستین سالی بود که آمار فروش گوشی های هوشمند افزایشی نداشته است. البته این موضوع به معنای وخیم بودن وضعیت تمام شرکت ها نیست زیرا با وجود این مسائل، بعضی از شرکت ها کماکان حال و روز خوبی دارند ولی دیر یا زود رشد چنین شرکت هایی هم متوقف می شود.

یکی از مهم ترین دلایل کاهش فروش گوشی های هوشمند به استفاده طولانی تر کاربران از این گجت ها برمی شود. طبق بعضی از آنالیز های انجام شده، ظاهراً کاربران به صورت میانگین هر سه سال یک بار گوشی خود را تعویض می نمایند.

طبیعتاً، شرکت ها ترجیح می دهند که فاصله بین این تعویض ها بسیار کمتر باشد و مثلاً افراد هرسال گوشی جدیدی خریداری نمایند که چنین هدفی البته واقع گرایانه نیست. با این وجود، سه سال برای استفاده از گوشی زمان زیادی محسوب می شود. با توجه به شرایط فعلی، شرکت های سازنده گوشی های هوشمند چگونه می توانند آمار فروش خود را افزایش دهند؟ در ادامه راه چاره هایی را مطرح می کنیم:

ارائه بهبودهای جذاب تر برای مدل های جدید

این یکی از بدیهی ترین راه چاره ها محسوب می شود و به همین خاطر در ابتدا به آن اشاره می کنیم. اگر مثلاً در خصوص خرید جدیدترین پرچم دار مردد هستید ولی می بینید که سرعت این گوشی جدید سه برابر گوشی فعلی شما است و کیفیت عکس های ثبت شده با دوربین آن هم بسیار بالا است، مطمئناً تمایل بیشتری به خریدن آن پیدا می کنید. با این حال، باید بگوییم که در چند سال اخیر فقط شاهد بهبودهای جزئی بوده ایم و با توجه به وضعیت تکنولوژی های فعلی، در آینده نزدیک نمی توانیم انتظار تغییر این رویکرد را داشته باشیم.

گوشی های هوشمند

البته، بهبود می تواند در زمینه ارائه قابلیت های جدید و هیجان انگیز باشد. اگرچه گاهی اوقات بعضی از گوشی ها از چنین معینه هایی بهره می برند، ولی بیشتر آن ها صرفاً پر زرق وبرق هستند و کاربرد چندانی ندارند. چنین قابلیت هایی با وجود اینکه در ابتدا جذابیت زیادی دارند، ولی معمولاً فقدان آن ها را هم احساس نمی کنیم. منظور ما معینه هایی مانند دوربین سه گانه، چهارگانه یا حتی پنج گانه، پشتیبانی از ژست های حرکتی عجیب وغریب و حتی قابلیت شارژ بی سیم معکوس است.

با توجه به اینکه شرکت ها نمی توانند بهبودهای قابل توجهی را ارائه نمایند، پس دیگر چه کارهایی از دست آن ها برمی آید؟

مقرون به صرفه کردن مدل های جدید

یکی دیگر از مواردی که می تواند در فروش گوشی های هوشمند تأثیر بسزایی داشته باشد، کاهش قیمت آن ها است. در عوض، چیزی که در سال های اخیر دیده ایم عکس این موضوع است؛ قیمت پرچم داران مرتباً افزایش پیدا می نماید و به راحتی از مرز 1000 دلار گذشته اند. در بسیاری از کشورها، افراد گوشی های خود را به صورت قسطی خریداری می نمایند و طبق نظر شرکت ها، این افزایش قیمت فشار چندانی بر کاربران وارد نمی نماید زیرا مثلاً هر ماه باید 10 دلار بیشتر پرداخت نمایند. با توجه به این افزایش قیمت، بسیاری از کاربران ترجیح می دهند مدت بسیار بیشتری از گوشی های هوشمند خود استفاده نمایند

اگرچه بر روی کاغذ ارائه گوشی های مقرون به صرفه ایده بسیار خوبی محسوب می شود، ولی وقتی شرکت ها قیمت پرچم داران خود را در یک محدوده معین تثبیت می نمایند، دیگر به این راحتی ها حاضر به پایین آوردن این قیمت ها نخواهند بود. در این میان حتی شرکت هایی که به عرضه پرچم داران مقرون به صرفه شهرت داشتند، تصمیم گرفته اند قیمت این گجت ها را افزایش دهند.

پس حالا که این ایده هم چندان عملی به نظر نمی رسد، در ادامه راه چاره های دیگری را مطرح می کنیم.

افزایش تنوع طراحی گوشی های هوشمند

با وجود اینکه شرکت های سازنده در خصوص طراحی گوشی های هوشمند نمی توانند کارهای عجیب وغریبی را انجام دهند زیرا همه آن ها از مبنای یکسانی بهره می برند، ولی در این میان می توان با تغییر جزییات، طراحی آن ها را تا حد ممکن شاخص تر کرد. به عنوان مثال می توانیم به گوشی های وان پلاس اشاره کنیم. آیا به دنبال گوشی فاقد بریدگی نمایشگر و دارای حاشیه های باریک هستید؟ مدل 5T را بخرید.

آیا مسئله ای با ناچ معمولی ندارید؟ پس وان پلاس 6 مناسب شما است. شاید هم علاقه زیادی به بریدگی نمایشگر قطره ای شکل دارید؟ پس به 6T نگاهی بیندازید. همچنین این شرکت به زودی از مدل جدید خود که از دوربین پاپ آپ بهره می برد، پرده برداری می نماید. آیا علاقه به این دوربین ها ندارید؟ پس کافی است 6 ماه صبر کنید تا این شرکت یک گوشی جدید با طراحی متفاوت-شاید دارای نمایشگر حفره دار-معرفی کند.

منظور ما از بیان این رویکرد این است که اگر شرکت ها مانند وان پلاس گوشی های پرچم دار خود را در فواصل زمانی کوتاه تری عرضه نمایند، آزمایش با طرح های مختلف آن قدرها هم مخاطره آمیز نخواهد بود. مطمئناً جدیدترین طراحی هایی مورد پسند تمام کاربران قرار نمی گیرد ولی اگر آن ها بدانند که شرکت موردنظر به زودی پرچم دار جدیدی را عرضه می نماید، به جای مهاجرت به یک برند جدید، احتمالاً منتظر ارائه مدل جدید می ماند. در همین حین، اگر مثلاً از طراحی آیفون X عرضه شده در سال 2017 راضی نباشید، باید تا اواخر 2019 یا حتی بیشتر برای ارائه طراحی جدید منتظر بمانید.

خوشبختانه این روزها شمار کمپانی هایی که در این زمینه ریسک می نمایند، افزایش یافته است. از ارائه نمایشگر بلند قد گرفته، مانند اکسپریا 1، تا راه های جدید برای کم حاشیه کردن نمایشگر که از بین آن ها می توانیم به بهره گیری از نمایشگر ثانوی، مکانیزم کشویی و دیگر موارد اشاره کنیم. این طراحی ها باعث می شود که گوشی های مذکور در بین این همه طراحی تکراری بیشتر به چشم بیایند.

تمرکز بر سرویس ها

در رابطه با اپل، تا حد زیادی شاهد بهره گیری از این رویکرد هستیم. در چند سال گذشته، درآمد سرویس های نرم افزاری اپل تا حد زیادی افزایش یافته اند و حالا بخش اعظمی از سود دریافتی این کمپانی را تشکیل می دهند. همچنین اپل میخواهد سرویس های جدیدی را راه اندازی کند که می توانند جوابگوی نیازهای کاربران بیشتری باشند.

در این مدل کسب وکار، با توجه به کاهش اهمیت سخت افزار گجت ها، گوشی های هوشمند بیش از پیش به درگاهی برای اکوسیستم شرکت سازنده بدل می شوند. این یعنی حتی اگر گوشی های خود را دیر به دیر تعویض کنید، تا زمانی که در اکوسیستم شرکت مربوطه قرار دارید، به وسیله خرید اشتراک، تبلیغات و از همه بدتر به وسیله ارائه اطلاعات شخصی، درآمد قابل توجهی را روانه شرکت مذکور می کنید. شاید در آینده نه چندان دور، شرکت ها گوشی های خود را به صورت رایگان روانه بازار نمایند به شرط اینکه کاربران برای مدت زمان معین از سرویس های شرکت موردنظر استفاده نمایند.

به همین خاطر نه تنها اپل، بلکه سامسونگ، هواوی و شیائومی هم انواع و اقسام محصولات تکنولوژی، از هدفون ها گرفته تا لپ تاپ ها، روانه بازار می نمایند و این محصولات را به اکوسیستم خود وصل می نمایند. اگرچه بسیاری از کاربران با اکوسیستم نرم افزاری اپل که از آن تحت عنوان باغ محصور یاد می نمایند، آشنایی دارند ولی به زودی اکوسیستم های شرکت های مختلف هم محصور خواهند شد. باید اذعان کنیم چنین آینده ای اصلاً هیجان انگیز نیست و محدود کردن کاربران به یک اکوسیستم منجر به از دست رفتن بخش زیادی از حق انتخاب آن ها می شود و این کاربران به ناچار باید از تصمیم های کمپانی موردنظر تبعیت نمایند.

ارائه مشوق برای خرید مدل های جدید

این هم یکی دیگر از استراتژی هایی است که به تازگی در خصوص گوشی های گلکسی اس 10 شاهد بهره گیری از آن بوده ایم. سامسونگ مانند بسیاری از دیگر شرکت ها، با ارائه تخفیف های قابل توجه کاربران خود را ترغیب می نماید که گوشی خود را با مدل جدیدتر تعویض نمایند. البته چنین طرح هایی زمانی مورد استقبال قرار می گیرند که کاربران مدل های قدیمی قصد فروش گوشی خود را داشته باشند و شرکت موردنظر گوشی آن ها را با قیمت بالاتر از بازار دریافت کند و آن ها با پرداخت مابه التفاوت، گوشی جدیدی را خریداری می نمایند.

یکی دیگر از راه ها در زمینه ارائه مشوق، عرضه محصولات رایگان در کنار گوشی های هوشمند است که به عنوان مثال باز هم می توانیم به سامسونگ اشاره کنیم که با ارائه هدفون های گلکسی بادز برای افرادی که گلکسی اس 10 را پیش خرید نموده اند، از چنین استراتژی ای بهره برد. اگرچه این هدفون ها 130 دلار قیمت دارند، اما مطمئناً برای سامسونگ بسیار ارزان تر تمام شده و با ارائه چنین محصولاتی، برای هر دو طرف معامله چنین اقدامی برد-برد محسوب می شود.

کاهش دوام گوشی های هوشمند

هرچند چنین اقدامی اصلاً اخلاقی نیست ولی نباید وجود آن را نادیده بگیریم. در رابطه با از کار افتادگی از پیش برنامه ریزی شده بحث های زیادی انجام شده که این موضوع فقط محدود به صنعت گوشی های هوشمند نیست و انواع و اقسام محصولات-به خصوص محصولات برقی-را در بر می گیرد. شاید مشهورترین مثال مربوط به این موضوع، اقدام اپل برای کاهش سرعت آیفون ها به دلیل ضعیف شدن توان باتری آن ها باشد.

این اقدام اپل سال ها مخفی بود تا اینکه یک شرکت ثالث متوجه این قضیه شد و بعد از فشار همه جانبه از طرف رسانه ها، اپل آن را تایید کرد. آیا این اقدام اپل را می توان به عنوان در دسته از کار افتادگی از پیش برنامه ریزی شده به حساب آورد؟ اگرچه نمی توان به صورت همه جانبه این اتهام سنگین را متوجه اپل کرد، ولی در هر صورت این رویکرد اپل باعث کاهش سرعت آیفون می شد و در نتیجه کاربران زودتر از موعد گوشی خود را تعویض می کردند. در همین زمینه می توانیم به اظهارنظر مقامات ارشد اپل اشاره کنیم که اعلام کردند برنامه تعویض باتری آیفون ها منجر به استفاده طولانی تر کاربران از این گوشی ها شده است.

گوشی های هوشمند

ضمناً از قلم نیاندازید که اثبات ازکارافتادگی از پیش برنامه ریزی شده اصلاً کار ساده ای نیست؛ زیرا وقتی که یک قطعه خراب می شود، معلوم نیست که آیا این خرابی از قبل برنامه ریزی شده یا به دلیل استفاده از طراحی/ مواد ارزان قیمت چنین اتفاقی اتفاق افتاده؟ اولی اقدامی غیرقانونی است (حداقل در بعضی کشورها) ولی دومی را می توان به کاهش هزینه ها مربوط دانست و با این کار، چنین اقدامی را توجیه کرد.

حتی اگر ما قطعات سخت افزاری گوشی های هوشمند را کنار بگذاریم، باید بگوییم که عملکرد گوشی ها تا حد زیادی به نرم افزار وابسته است. همانطور که در خصوص آیفون ها شاهد بودیم، کمپانی ها می توانند با تغییرات نرم افزاری عملکرد گوشی ها را تحت تأثیر قرار دهند و این کار را به نحوی انجام دهند که تقریباً غیرقابل شناسایی باشد. با این که انجام چنین کارهایی احتمالاً همه گیر و گسترده نیست، ولی می توانیم به به روزرسانی های سیستم عامل و دریافت نسخه جدید اپلیکیشن ها اشاره کنیم که هدف اصلی آن ها، بهره گیری از قدرت گوشی های جدید است و در این میان، عملکرد گوشی های قدیمی را تحت تأثیر قرار می دهند.

در نهایت باید بگوییم که امیدواریم که شرکت ها سازنده از چنین اقداماتی دوری نمایند و برای افزایش آمار فروش، به ارائه گوشی های جذاب تر بسنده نمایند.

mahsanblog.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: زندگی امروز
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 15762

به "سازندگان گوشی های هوشمند چگونه می توانند آمار فروش خود را افزایش دهند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازندگان گوشی های هوشمند چگونه می توانند آمار فروش خود را افزایش دهند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید