روایت 12 سال مدیریت کاخ گلستان، مخازنی که سامان دهی شد

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، شاید تنها کاخی که در سال های اخیر شاهد کمترین تغییرات در سیستم مدیریتی خود بوده، کاخ گلستان در تهران باشد. کاخی که در آن اتفاقات مهمی رقم خورد مانند تاج گذاری پادشاهان قاجار از جمله احمدشاه بر تخت مرمر، تاجگذاری مظفرالدین شاه قاجار در عمارت بادگیر، گشایش مجلس یکم در اتاق برلیان عمارت گلستان، نخستین جلوس رضاخان بر تخت مرمر، تاج گذاری رضاخان و محمدرضا پهلوی در تالار سلام و...

روایت 12 سال مدیریت کاخ گلستان، مخازنی که سامان دهی شد

از زمانی که قرار شد این کاخ مورد بازدید عموم مردم قرار گیرد مدیرانی به این کاخ آمد و شد کردند اما بازهم این رفتن و آمدها در کاخ گلستان کمتر از کاخ نیاوران و سعدآباد بود. آذرمی نخستین رییس این مجموعه و علیرضا انیسی از سال 1375 تا 1380 رییس کاخ گلستان بود.

سپس این سمت به پروین ثقةالاسلام رسید و او از سال 1380 تا اردیبهشت ماه 1389 در کاخ گلستان ماند. عمر مدیریت مسعود شریفی در این مجموعه نیز به حدود دو سال و 10 ماه رسید. پس از او، زینب فیروزی مشاور حقوقی نهاد ریاست جمهوری، پنجمین رییس کاخ گلستان شد. اما رکورددار عمر مدیریت در این کاخ پروین صدر ثقه الاسلامی بود که در دولت یازدهم و پس از فیروزی دوباره روی جایگاه کاخ نشست.

او از مهرماه سال 80 تا اردیبهشت سال 89 مدیریت کرد و دوباره پس از وقفه ای سه ساله از شهریور 92 تا دی 94 مدیریت این مکان تاریخی و فرهنگی را بر عهده گرفت. اهالی کاخ گلستان پروین ثقه الاسلامی را خانم خطاب می نمایند. گویی این کاخ تنها یک بانو و خانم دارد چرا که کارکنان این کاخ از باغبانان تا سربازهای یگان و معاونان مدیر، همه می دانند خانم کیست!

پس از 12 سال اما مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی دی ماه سال جاری خاطرنشان کرد که به جای ثقه الاسلامی فرد دیگری عهده دار این موزه می گردد. هنوز برای ثقه الاسلام سمت و پست سازمانی تعریف نشده است.

او در دانشگاه خوارزمی استاد و عضو هیات علمی و 30 سال رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه خوارزمی بوده است و اکنون در حال اجرا کارهای نیمه کاره و پرونده های ناتمام است تا آنها را به مسعود نصرتی مدیر جدید کاخ گلستان تحویل بدهد.

یکی از اقداماتی که ثقه الاسلام در طول دوره مدیریتش در این کاخ انجام داده را ساماندهی سه مخزن کاخ می داند چرا که هر سه مخزن در دوره او ایجاد شد. او به خبرنگاران می گوید: این مخازن طبق استانداردهای جهانی تشکیل شده است.

تهیه پرونده ثبت جهانی آلبوم خانه، ثبت جهانی کتاب پنج گنج نظامی و چاپ کتابهای ارزشمند از نسخ خطی کاخ، جهانی شاهنامه بایسنقری، افتتاح تالار سلام و تالار آینه، مرمت و بازگشایی تالار بادگیر پس از 35 سال و تبدیل سیستم تهویه گرمایشی و سرمایشی کاخ جزو کارهایی است که ثقه الاسلام از خود به یادگار گذاشت.

کتاب های خطی مخازن کاخ گلستان کمتر از نسخ خطی موزه ملی ایران نیست. این کاخ مخزن کتاب خطی، آلبوم خانه و مخزن اسناد قاجار را دارد که در آن 500 هزار سند قاجاری و 50 هزار عکس و شیشه نگهداری می گردد. بیش از سه هزار کتاب خطی نیز در این کاخ موجود است.

تابلوهای نفیس لای پتو بود

ثقه الاسلام می گوید: در زیر زمین کاخ گلستان مخزن اصلی اشیای فرهنگی را ایجاد کردیم و برای نگهداری از اشیا 8 امین اموال قرار دادیم. شاید چون نزدیک به 90 درصد این اشیا متعلق به دوره قاجار هستند و در میان آنها کتاب هایی از دوران تیموریان و اسلامی و شمشیر شاه عباس نیز دیده می گردد. در کاخ گلستان تابلوهای نفیس را لابه لای پتو و ملحفه نگه می داشتند اما اکنون این تابلوها روی ریل قرار گرفته است.

ثقه الاسلامی یکی از کارهای نیمه تمامش را چاپ کتاب مرقع گلشن و شاهنامه بایسنقری می داند که به دلیل نبود اعتبار هیچ وقت انجام نداد. او شرح می دهد: این کتابها یک بار در دوره پهلوی اول چاپ شدند اما همواره دوست داشتم این کار را انجام بدهم.

وی اضافه نمود: چاپ کتاب نفیس هیچ وقت به تغییر مدیران ارتباطی ندارد. چون یک کار ملی است. من از رئیس سازمان میراث فرهنگی خواستم که وارد این جریان گردد. چراکه شاهنامه بایسنقری در فهرست جهانی ثبت شده است و عمری 600 ساله دارد ولی ممکن است در طول زمان دچار فرسایش گردد. بنابراین بهتر است با کیفیت عالی یک بار از روی آن کتابی نفیس چاپ گردد.

آزمایشی برای ضد زلزله کردن کاخ گلستان

وی یکی دیگر از اقداماتش در این کاخ موزه را ضد زلزله کردن ساختمان های کاخ می داند و می گوید: این اقدام هم یکی از آرزوهای من بود. در زمانهای گذشته با دانشگاه تهران صحبت شد آنها هم از خاک ساختمانها نمونه برداری کردند تا روی آن تحقیق انجام دهند. این کار به زمان زیادی برای مطالعه احتیاج دارد. چون باید دید چطور می توان بتن به ساختمان تاریخی تزریق کرد. پس از آن یک پشتکار و همت عالی احتیاج دارد تا ساختمان های کاخ ضد زلزله گردد.

مشکل آبیاری کاخ حل شد

مدیر سابق کاخ گلستان ادامه می دهد: زمین بانک ملی نزدیک کاخ سالها پیش متعلق به کاخ گلستان بوده است که چاه آب هم داشت با شهرداری و مسئولان بانک صحبت شد تا از چاه آنجا به سمت کاخ لوله بکشیم. چون درختها با کمبود آب و خشکی روبرو شده بودند بنابراین مشکل آبیاری درختان کاخ برای همواره حل شد.

تالار برلیان یکی از تالارهایی است که همواره درش به روی بازدیدنمایندگان بسته بوده است. ثقه الاسلام در این باره میگوید: تا سال 88 تالار برلیان سه روز در هفته باز بود. اما کمبود نیروی یگان داشتیم. این تالار باید حداقل ده مراقب داشته باشد.

نبود نیروی مراقب و لرزه به عمارت شمس العماره

مسئله ای که ثقه الاسلام درباره آن صحبت می نماید منجر به بسته ماندن در کاخ از سمت خیابان ناصرخسرو نیز می گردد. او می گوید: این در را باز نکردیم چون هم نیروی یگان می خواست هم اینکه تردد ماشین در خیابان به اندازه کافی لرزه به تن عمارت شمس العماره می زند چه برسد به اینکه تردد از آنجا هم انجام گردد. این خوب نیست که از پیاده رو مردم یک باره وارد کاخ شوند. اگر ناصر خسرو به معنای واقعی ساماندهی گردد می توان در کاخ را هم از سمت این خیابان باز کرد. اما در هر حال شمس العماره بتنی نیست و باید مراقب ترددها بود.

ساختمان وزارت دارایی که زمانی متعلق به کاخ بود. همچنان یکی از پرونده های چالشی کاخ گلستان به حساب می آید در این باره هم ثقه الاسلامی می گوید: شاید در آینده ساختمان این وزارت خانه دوباره به تملک کاخ دربیاید و مانند میدان مشق یک مجموعه فرهنگی و تاریخی در محور خیابان باب همایون با وجود مدرسه دارالفنون داشته باشیم!

mahsanblog.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 73614

به "روایت 12 سال مدیریت کاخ گلستان، مخازنی که سامان دهی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت 12 سال مدیریت کاخ گلستان، مخازنی که سامان دهی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید