خبرنگاران کاهش تشنگی بوشهری ها

به گزارش مجله سرگرمی، بوشهر- خبرنگاران- مردم استان گرم و خشک بوشهر به دلیل فقر منابع آب شیرین، در دهه های گذشته همیشه با مسائل نوبت بندی، قطع مکرر و کم آبی بویژه در فصل تابستان روبرو بودند اما در سال های اخیر با تدبیر مسئولان در اجرای طرح های موثر تامین و توزیع آب این مشکل دیرینه کاهش یافته است.

خبرنگاران کاهش تشنگی بوشهری ها

به گزارش خبرنگاران، بوشهر از استان های گرم و خشک کشور دارای 38 شهر و 624 روستا با یک میلیون و 251هزار و 291 نفر جمعیت است که 70 درصد جمعیت آن شهری و 30 درصد روستایی است و در زمان حاضر 819 کیلومتر خط انتقال آب، سه هزار و 76 کیلومتر مترشبکه توزیع، 300 هزار مترمکعب مخزن ذخیره و 30 ایستگاه پمپاژ کار آبرسانی به مردم شهرهای این استان را برعهده دارند.

از دیرباز تا به امروز بخش عمده آب مورد احتیاج ساکنان استان بوشهر از منابع خارج از این استان شامل 53 درصد از خط آبرسانی سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد و 26 درصد خط آبرسانی از چشمه ساسان شهرستان کازرون استان فارس تامین می شده است و 8 درصد آن را 2 سایت آب شیرین کن بوشهر و کنگان و 13 درصد را 141 حلقه چاه در این استان تامین می نماید.

کاهش شدید منابع آبی براثر خشکسالی متوالی بیش از 10 ساله و بارندگی های کم در استان های فارس و کهگیلویه و بویر احمد که بیش از 80 درصد آب آشامیدنی استان بوشهر به وسیله خط لوله از این استان ها تامین می گردد، باعث شده تا میزان آب انتقالی به بوشهر به میزان قابل توجهی کاهش یابد به نحوی که در سال 97 این امر سبب بروز مسائل زیادی برای مردم شد و مسئولان را بر آن داشت با اجرای طرح های آبرسانی مساله را چاره نمایند.

در این ارتباط حل مشکل کم آبی استان بوشهر و جلوگیری از تکرار شدن مسائل تابستان 97، مسئولان این استان را برآن داشت تا با اجرای طرح های مختلف آبرسانی از جمله نوسازی و بهسازی شبکه، کف شکنی چاه ها، افزایش ظرفیت آب شیرین کن بوشهر به 22هزار و 500 مترمکعب، احداث 150 هزار مترمکعب آب شیرین کن دست به کار شوند و کاری نمایند تا به گفته عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر وابستگی آبی این استان به استان های همجوار کاهش یابد.

برازجان پس از تنش آبی سال 97

سال 97 با تنش آبی شدید برای بوشهر همراه بود طوریکه مردم این استان داغ ترین تابستان را با سختی و مسائل ناشی از بی آبی زیاد پشت سر گذاشتند، مردم در بعضی از شهرها مانند برازجان دشتستان روزها و هفته ها با بی آبی روبرو بودند و همین امر باعث تجمع خیابانی پی در پی و راه بندان در بعضی از مناطق این استان شده بود.

ایجاد مخزن های زمینی از جمله آب انبار، حجیم تر کردن مخازن ذخیره هوایی، خرید پمپ های مکنده قوی، حفر چاه در منزل، جداکردن آب آشامیدنی با دیگر مصارف روزمره و خرید آب از تانکرهای سیار از جمله اقداماتی بود که بوشهری ها بویژه در برازجان برای کمتر کردن تبعات کم آبی به کار می بستند.این قطعی مکرر آب و بی آبی بعضی مناطق شهری و روستایی، مردم استان بوشهر را به زحمت انداخت و مسئولان را با مسائل زیادی روبرو کرد به نحوی که کوشش شد تدبیری در این زمینه اندیشیده گردد و برآیند آن طرح های آبرسانی بود که اجرای آن شروع شد.

رفع کردن مشکل آبرسانی مردم استان بوشهر بویژه در برازجان اولویت نخست مدیریت ارشد این استان شد و با حفر چاه، کف شکنی چاه های قدیمی و تعریف آب شیرین کن های کوچک کوشش شد این مشکل مهم و حیاتی مردم رفع گردد.

مشکل کم آبی تابستان 97 در شهر برازجان طوری بود که به گفته یکی از ساکنان این شهر مردم برازجان تابستان خشک و بی آب 97 را فراموش نخواهند کرد.

آسیه حسینی افزود: نوبت بندی، قطع آب به صورت محدود و کمی فشار آب همواره از جمله مسائل و مسائل مردم استان بوشهر بود اما سال 97 به دلیل خشکسالی های پی در پی و کم آبی استان های همجوار باعث شد مسائل کم آبی در این استان شکل دیگری به خود بگیرد و گاهی قطعی آب تا چند روز ادامه می یافت.

وی ادامه داد: با اجرای طرح های موقت آبرسانی، مردم برازجان تابستان 97 را هرچند با نگرانی اما امیدوار به تحقق وعده های مسئولان برای حل این مشکل تاریخی در تابستان های آینده پشت سر گذاشتند.

این شهروند برازجانی یادآور شد: انتها با همت برنامه ریزان و اجرای طرح های موثر آبرسانی، شرایط در تابستان 98 و 99 به گونه ای رقم خورد که با وجود صرف هزینه زیاد برای احداث آب انبار و چاه در خانه ها حتی یک بار هم احتیاج به استفاده از آب جمع آوری شده در این مخازن پیدا نشد.

وی گفت: قطعی آب در محله های بالا دست از مسائل مردم در مناطقی از شهر برازجان بود که با گام های موثر مسئولان در 2 تابستان گذشته با وجود افزایش مصرف آب به دلیل شیوع ویروس کرونا، باز هم مردم با مشکل کم آبی و یا قطعی آب روبرو نشدند.

حذف جیره بندی 40 ساله آب از محله های جنوبی بوشهر

شبکه آب بندر بوشهر چند پاره با فرسودگی و قدمت بالا است و خیلی از مناطق این شهر به دلیل هدر رفت آب و بعضی مناطق به دلیل مشکل مهندسی و طراحی شبکه با مسائلی روبرو بودند که با به روز کردن نقشه های آن کوشش شد آب آن به پایداری برسد.

همچنین بوشهر تنها مرکز استانی است که تا سال گذشته نیز آب در آن به صورت نوبت بندی تامین می شد اما اکنون با نوسازی شبکه آبرسانی و افزایش ظرفیت فراوری از آب شیرین کن، پس از 40 سال جیره بندی و نوبت بندی آب از محله های جنوبی این شهر شامل دواس، خواجه ها، بهمنی، مخ بلند و میر علمدار رخت بربست و به این وسیله آب 75 درصد مناطق جنوبی این شهر که دارای 60 هزار نفر جمعیت است، شبانه روزی شد.

همچنین با اصلاح و بازسازی خطوط انتقال، شبکه و انشعاب در مناطق کمتر برخوردار شامل تنگک ها، سرتل، امامزاده و محله های جبری و بهبهانی شرایط آبرسانی در این مناطق نیز که در بعضی از آنها با تانکر آبرسانی می شد، بهبود یافت و افت فشار رفع شده است.

به گفته مسئولان افزون براین برای مرکز شهر بوشهر نیز 2 پروژه با اعتبار 40 میلیارد تومان تعریف شده است که با اجرای آنها از محل اعتبارات ملی انتظار می رود مردم تابستان آینده کمترین مشکل را داشته باشند.

یکی از ساکنان تنگک های بوشهر با بیان اینکه یکسال و اندی است که مردم این منطقه از تامین آب با تانکر آبرسانی سیار رهایی یافتند ادامه داد: ساکنان تنگک ها همواره با قطعی طولانی آب روبرو بودند و در بیشتر روزهای تابستان به دلیل قطعی پی در پی آب و گرمی هوا مجبور بودند از تانکرهای آبرسانی، آب مورد احتیاج خود را تامین نمایند.

پیمان شجاعی افزود: اصلاح، نوسازی شبکه ها و بازسازی خطوط انتقال باعث شد تابستان سال جاری به طور کلی قطعی آب نداشته باشیم و مردم ساکن در محله های تنگک های بوشهر برای نخستین بار تابستانی بدون مشکل در زمینه آبرسانی را تجربه کردند.

وی ادامه داد: انجام کارهای زیرساختی در بخش آبرسانی بویژه در مناطق جنوبی استان بوشهر باعث برچیده شدن بشکه های آب در خانه ها شد و امروز مردم براساس برنامه آب آشامیدنی سالم در اختیار دارند.

راه اندازی نخستین آب شیرین کن روستایی کشور در بوشهر

در کنار اجرای طرح های آبرسانی، احداث آب شیرین کن و استفاده از آب دریا یکی از اقدام های موثر دولت تدبیر و امید برای کاهش وابستگی آب بوشهر به خارج از این استان و پایداری منابع داخلی آن است و در این ارتباط در زمان حاضر 22هزار و 500 مترمکعب آب از آب شیرین کن ها در این استان فراوری و 150 هزار مترمکعب آب شیرین کن در قالب 14 سایت در دست اجراست.

براین اساس در بیست و یکمین هفته پویش الف - ب ایران، همزمان با سپری شدن آخرین روزهای گرم تابستان، نخستین آب شیرین کن روستایی کشور با ظرفیت فراوری 600 متر مکعب در منطقه نوار ساحلی شهرستان دشتی مورد بهره برداری نهاده شد که آب مورد احتیاج چهار روستای زیارت، گلستان، کبگان و لاور ساحلی را تامین می نماید.

به گفته فرماندار دشتی این روستاها با وجود اینکه در کنار دریا قرار داشتند اما تا پیش از این، آب آنها از فاصله 70 کیلومتری به وسیله چاه و خط کوثر تامین می شد و فرسودگی خط لوله و مشکل کم آبی همواره مردم این روستاها را آزار می داد.

عبدالله نادری ادامه داد، با وجود شرایط سخت مالی کشور اما مشکل و تنگناهای مربوط به کم آبی مردم به ویژه در روستاها و مناطق دور افتاده از دید دولت پنهان نمانده و سرمایه گذاری 70 میلیارد ریالی برای اجرای سایت آب شیرین کن لاور ساحلی گواهی بر این ادعا است.

قطع 2400 انشعاب غیر مجاز و بهبود آب تنگستان

احداث خانه باغ ها پدیده ای است که در یک دهه اخیر برای عده ای برای تفریح و سپری کردن تعطیلات آخر هفته و برگزاری دورهمی ها و بعضی مراسم در حاشیه روستاهای استان بوشهر رواج یافته است، این باغ ویلاها که دارای درختان زیاد و استخر و غیره هستند، هر کدام بخش قابل توجه سهمیه آب روستاها را می بلعند و روستائیان را تشنه می نمایند.

بیشترین تجمع این خانه باغ ها در استان بوشهر شهرستان های تنگستان و گناوه است که با قطع 2 هزار و 400 انشعاب غیر مجاز و خانه باغ و افزایش سهمیه ورودی آب گامی مهم در راستای رفع کردن مشکل کم آبی این مناطق به دنبال داشت.

به گفته مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر آبیاری خانه باغ ها وظیفه این شرکت نیست؛ وظیفه آب و فاضلاب استان تامین آب آشامیدنی و بهداشتی در محدوده قانونی شهرها و روستاها است این درحالی است که در بعضی مناطق استان از جمله گورکات تنگستان، گناوه، دیلم، دشتستان و عسلویه بعضی ها اقدام به احداث خانه باغ می نمایند.

با توجه به اینکه آب های زیرزمینی و شیرین در استان بوشهر وجود ندارد احداث خانه باغ غیر مالی و غیر منطقی است چون با همه اقدام های صورت گرفته هنوز بسیاری از مردم در دسترسی به آب با مشکل روبرو هستند و با قطع انشعاب های غیر مجاز امروز آب بسیاری از روستاها به پایداری رسیده و سرانه آب به 2 برابر افزایش یافته هرچند با توجه به وجود پنج تا 10 هزار انشعاب غیر مجاز آب، اقدام های اصلاحی همچنان ادامه دارد.

حسین دهداری از اهالی دلوار تنگستان با تقدیر از اقدام مسئولان در قطع انشعاب خانه باغ ها می گوید: مصرف آب خانه باغ ها نسبت به اهالی روستا بسیار بالا است و قطع این انشعاب های غیر مجاز تاثیر بسزایی در تامین سهم آب روستائیان این منطقه در تابستان گذشته داشت

هزینه 990 میلیارد تومانی برای کاهش عطش دیرینه بوشهری ها

با وجود همه مسائل مالی و تحریم ها دولت تدبیر و امید در هفت سال اخیر، 990 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح های آبرسانی و کاستن از تشنگی دیرینه مردم شهرها و روستاهای استان خشک، گرم و کم آب بوشهر هزینه نموده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در باره فعالیت این شرکت برای رفع کردن مسائل کم آبی این استان گفت: از این میزان 790 میلیارد تومان برای احداث یکهزار و 730 کیلومتر شبکه توزیع و انتقال، 116 هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب و حفر و تجهیز 180 حلقه چاه هزینه شده است.

عبدالحمید حمزه پور ادامه داد: همچنین در این مدت دولت 200 میلیارد تومان اعتبار نیز برای خرید تضمینی آب مورد احتیاج مردم بوشهر و کنگان از 2 آب شیرین کن فعال در این شهرستان ها تخصیص داده است.

احداث 10 مجمتع آبرسانی روستایی در استان بوشهر

با کوشش صورت گرفته در زمان حاضر 10 مجتمع آبرسانی روستایی با زیر پوشش داشتن 216 روستا و 106هزار و 742 نفر جمعیت در روستاهای استان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در دست اجرا است و تا به امروز 122 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه ها هزینه شده و برای تکمیل این مجتمع ها 250 میلیارد تومان اعتبار احتیاج است.

حمزه پور ادامه داد: با این میزان اعتبار تا به امروز 713 کیلومتر خط انتقال، شبکه توزیع، 20هزار مترمکعب مخزن ذخیره و پنج ایستگاه پمپاژ اجرا و احداث و افزون براین هفت پروژه آبرسانی در روستاهای این استان با اعتبار 16 میلیارد 800 میلیون تومان اجرا شده است.

557 کیلومتر نوسازی شبکه آبرسانی استان بوشهر

وی گفت: با توجه به شرایط خاص استان بوشهر در عرصه تامین آب آشامیدنی، برای حل این مشکل در شهرهای بوشهر، برازجان و جم با همکاری پنج شرکت آب و فاضلاب از استان های فارس، آذربایجان شرقی، اصفهان، مشهد و تهران کار نوسازی 57 کیلومتر از شبکه و خطوط انتقال این شهرها با 36میلیارد تومان اعتبار انجام و منجر به پایداری آبرسانی شده است.

به گفته حمزه پورتامین آب آشامیدنی مورد احتیاج مردم روستایی از مسائل مهم و اساسی این استان بود طوریکه در سال 97 نوار ساحلی شهرستان تنگستان با چالش جدی روبرو شد در این ارتباط بیش از 500 کیلومتر شبکه توزیع آب در دولت تدبیر و امید در حوزه روستایی این شهرستان اصلاح و نوسازی شد.

مشارکت یکهزار میلیارد تومانی بخش خصوصی برای شیرین سازی آب دریا در بوشهر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: در زمان حاضر حدود 80 درصد آب آشامیدنی این استان از استان های فارس و کهگیلویه و بویراحمد و تنها 20 درصد آن از منابع داخلی تامین می گردد و به غیر از آب شور دریا هیچ منبع آب شیرین دیگری ندارد.

به گفته حمزه پور احداث آب شیرین کن و استفاده از آب دریا یکی از اقدام های موثر دولت تدبیر و امید در کاهش وابستگی و پایداری منابع داخلی آب استان بوشهر است در همین ارتباط مجوز احداث 13 آب شیرین کن با ظرفیت 120 هزار مترمکعب و سرمایه گذاری یکهزار میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی گرفته شد که بخشی در دست اجرا و بخشی دیگر نیز در حال برگزاری مناقصه است.

وی تاکید نمود: با راه اندازی این آب شیرین کن ها ظرفیت داخلی آب استان از 20 به 40 درصد افزایش می یابد و به این وسیله در 2 سال آینده آب آشامیدنی استان بوشهر به پایداری می رسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر ادامه داد: احداث آب شیرین کن 35 هزار مترمکعبی بوشهر با 400 میلیارد تومان سرمایه گذاری در منطقه سرتل و در کنار سواحل این بندر در دست اجراست و با توجه به پیشرفت 70 درصدی آن انتظار می رود سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرد.

حمزه پور یادآور شد: همچنین آب شیرین کن سیراف با 28 هزار مترمکعب با هدف تامین آب شهر جم، روستاهای اطراف، بخش مرکزی و شهرک های پتروشیمی در دست اجرا است و تا سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی افزود: خط انتقال آب از آب شیرین کن سیراف به جم نیز با مشارکت شرکت نفت نیز با پیشرفت فیزیکی قابل توجه در دست اجرا است که به دلیل نوسان های ارزی کوشش می گردد به صورت اضطراری و با استفاده از منابع آبی که در اختیار است به صورت فاز اضطراری این خط مورد بهره برداری قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر افزود: در زمان حاضر حاضر نیز 2 سایت آب شیرین کن در شهرهای بوشهر و کنگان با ظرفیت 32 هزار مترمکعب در شبانه روز در مدار فراوری است که از این میزان 12هزار و 500 مترمکعب آن سال گذشته وارد مدار شده است.

وی اعلام کرد: همچنین نخستین آب شیرین کن روستایی با 600 هزار مترمکعب ظرفیت و 10 میلیارد تومان اعتبار احداث و با بهره برداری از آن مشکل چهار روستای ساحلی شهرستان دشتی رفع می گردد.

مدیرعامل شبکه آب و فاضلاب استان بوشهرگفت: در زمان حاضر 350 هزار مترمکعب آب در شهر و روستاهای استان بوشهر توزیع می گردد که از این میزان آب 300 هزار مشترک درحوزه شهری و 100 هزار مشترک در حوزه روستایی استفاده می نمایند که طبق سرانه سهم هر نفر روزانه 200 تا 230 لیتر آب در شهرها و 140 لیتر در روستاها معین شده اما این سهمیه در شهرها 2 برابر و در روستاها تا سه برابر است که نوع مصرف، قدیمی بودن شبکه و انشعاب های غیر مجاز سرانه مصرف را افزایش داده است.

وی حفر و تجهیز 11 حلقه چاه و انتقال آب از چاه های محلی به مخزن 15 هزار مترمکعبی شهر برازجان به طول 5.5کیلومتر با اعتبار 16 میلیارد و 500 میلیون تومان، طرح بهسازی بستر و احداث مخزن 10 هزار مترمکعبی شبانکاره با 17 میلیارد تومان، اجرای خط انتقال آب مخزن روستای قلعه سفید به طول 4.5کیلومتر و 6 میلیارد و 200 میلیون تومان، نوسازی و توسعه شبکه فرسوده شهر دالکی به طول 20 کیلومتر و 6 میلیارد و 300 میلیون تومان، ایستگاه پمپاژ و اجرای 1.9 کیلومتر خط انتقال آب شیرین کن عسلویه با 2 میلیارد و 700 میلیون تومان و احداث مخزن 2 هزار مترمکعبی شهر ریز با اعتبار 2 میلیارد و 500 میلیون تومان را از جمله دیگر پروژه های این استان مطرح نمود.

کارنامه وزارت نیرو در استان بوشهر درخشان است

استاندار بوشهر گفت: از سال های گذشته تا به امروز بخش عمده آب شرب و مصرفی مردم این استان از استان های همجوار تامین می گردد که با اقدامات صورت گرفته در دولت تدبیر و امید بویژه در 2 سال اخیر انتظار می رود تا انتها این دولت 50 درصد آب مورد احتیاج این استان از منابع داخلی تامین گردد.

عبدالکریم گراوند افزود: همکاری و کوشش وزارت نیرو برای رفع کردن مشکل آبرسانی این استان قابل تقدیر است و کارنامه پرافتخاری در این استان دارد که موجب امیدواری مردم شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اجرای پروژه های بزرگ آبرسانی و سدسازی از سوی وزارت نیرو در این استان، امیدواریم تا سال 1400 با بهره برداری از پروژه های در دست اجرا اتفاق هایی مهم دربخش آب بوشهر رخ دهد.

گراوند افزود: مردم استان بوشهر در کنار آب های نیلگون خلیج فارس قرار داشتند اما از نظر تامین آب در مضیقه بودند و این امر منجر به ترک روستاها شده بود و شهر بوشهر تنها مرکز استانی بود که آب آن به صورت جیره بندی در اختیار مردم قرار می گرفت و این مساله باعث بروز مسائلی برای مردم این استان به عنوان پایخت انرژی کشور شد که با همت وزارت نیرو و حمایت استانداری کار ارزشمندی انجام و این نگرانی رفع شد.

mahsanblog.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 122437

به "خبرنگاران کاهش تشنگی بوشهری ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کاهش تشنگی بوشهری ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید