بازسازی کاسه چشم با محصولات دانش بنیان انجام شد

به گزارش مجله سرگرمی، متخصصان کشور با استفاده از محصولات چند شرکت دانش بنیان پیروز به انجام عمل جراحی نوآورانه شدند که در آن کاسه چشم یک جوان 29 ساله بازیابی شد.

بازسازی کاسه چشم با محصولات دانش بنیان انجام شد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، متخصصان کشور با استفاده از محصولات چند شرکت دانش بنیان پیروز به انجام عمل جراحی نوآورانه شدند که در آن کاسه چشم یک جوان 29 ساله بازیابی شد.

محمد بیات رئیس مرکز پیشرفته و مرکز تحقیقات جراحی های فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره جراحی ترمیم و بازسازی کاسه چشم با کمک فناوری اظهار داشت: استفاده از محصولات شرکت های دانش بنیان در پیروزیت این عمل نقش داشت. طراحی پروتز اختصاصی بیمار در گذشته به صورت پراکنده انجام می شد اما در مرکز تحقیقات جراحی های فک و صورت و توسط کارشناسان شرکت دانش بنیان مربوطه با استفاده از نرم افزار های پیشرفته این اقدام انجام شد. البته دو شرکت دانش بنیان دیگر نیز در تهیه پروتز مربوطه (یک شرکت ثبت شده ایرانی است) همکاری داشتند. پس از آماده سازی پروتز در اتاق عمل با استفاده از سیستم نویگیشن ایرانی محصولی از یک شرکت دانش بنیان دیگر کارگذاری انجام شد. آنچه می توان گفت نوآوری واقعا ارزشمند این فناوری در رجیستر شدن پروتز حین عمل و در واقع Tracking پروتز است.

این متخصص جراحی دهان فک و صورت ادامه داد: استفاده از فناوری دیجیتال که شامل روش های تصویربرداری دیجیتال، سه بعدی سازی آنها و نیز روش های تصویربرداری سطحی مثل اسکن های داخل دهان، صورت کمک های بزرگی برای این عمل بود. البته وارد کردن همه این اطلاعات در نرم افزار ها و انجام جراحی ها در فضای مجازی و نیز تهیه پروتز اختصاصی بیماران و حتی تهیه پلاک های اختصاصی بیماران و در نهایت هدایت عمل جراحی و نویگیشن حین عمل نیز اقدامات دیگری است که می تواند نتایج درخشانی به بار آورند. همه این موارد وسعت، زمان جراحی و عوارض آن را کم می کند و دقت تا حد زیادی بالا می برد. به همین دلیل در مجموع هزینه کمتری هم خواهند داشت به خصوص اگر استعداد و نوآوری ایرانی در آن دخیل باشد که در پروژه ما چنین امری به وضوح مشاهد شد.

بیات همچنین بیان کرد: این روش در حوزه پزشکی بازساختی جایگاه ارزشمندی دارد از جمله در جراحی های دفورمیتی های رشد تکاملی (ارتوگناتیک) ناهنجاری های مادرزادی و ایمپلنت ها. همچنین ترکیب این فناوری ها با حوزه های دیگر پزشکی بازساختی مثل سلول های بنیادی، ژن تراپی،پروتئین های نو ترکیب، هوش مصنوعی و واقعیت های مجازی معجزه قرن تبدیل می شود.

به گفته وی، مطمئنا در ایران استعداد و توان به کارگیری چنین فناوری ها وجود دارد. البته هدف ارائه سرویس مناسب با قیمت متعادل به بیماران است. با حمایت های خوبی که ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی از فعالیت محققان در حوزه پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی می کند شاهد پیشرفت روز به روز این حوزه هستیم.

mahsanblog.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 15490

به "بازسازی کاسه چشم با محصولات دانش بنیان انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی کاسه چشم با محصولات دانش بنیان انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید